Whole30 Den 6

Máme pěkně jednu pětinu za sebou, skoro celý jeden týden. Krize zatím nenastala, ačkoliv určité tlaky zde byly. Měli jsme snahu si upéct něco sladkého (což je proti fundamentálním zásadám Whole30, i když zde to chápu z hlediska lidí, co přechází od ‚špatné stravy‘ k té ‚lepší‘, že prostě ta psychika jim dá zabrat, ale u lidí co se docela striktně stravují si myslím jeden takový koláč, pár sušenek nebo nějaký muffin bez umělých sladidel přece nemůže ublížit, ne?), ale nakonec jsme si jen dali ovoce a oříšky, které jsou stejně zdravější a výživnější. Co mi překvapivě nejméně chybí, jsou mléčné produkty, se kterými jsem před dvěma léty, při přechodu na paleo, nemohl jen tak rozloučit. Postupně jsem si je zařadil, hlavně teda kvůli drahé polovičce, ale také protože je mám rád. Vím, že mám sníženou toleranci, kterou jsem si odhalil asi až tak před rokem a půl a pokud nemusím, tak se jim snažím vyhýbat. Naštěstí to u mě není nijak kritické, takže si je občas dám, či některé bych asi i mohl jíst častěji a bylo by to bez průvodních jevů. Každopádně zatím to zvládáme nadmíru dobře a co Vy?

Den 6 – Metla

Den 6 snídaně

 

Snídaně: 150 g tilápie na ghee s kořením, salát (ledový salát, nezralé mango, okurky, rajčata, kopr, petrželka, lískooříškový olej a limeta)
Svačina: 15 ml rybího oleje
Oběd: 2 plátky sekané, mrkvovo-batátové pyré, 1 vaječný muffin
Večeře: krůtí kousky na soli a pepři, kokosovém oleji, zbytek salátu od snídaně, guacamole, salát (z melounu, okurky, oranžového rajčete, červené cibule, máty, bazalky a balsamica)
Pitný režim: 1 zelený čaj, 2 litry vody
Cvičení: 2 tabaty

Den 6 večeře

Den 6 – Noemi (s podtitulkem ‚zelený‘)

Snídaně: Chřest s „perfektními“ volským okem na ghee (nejprve se nechá srazit bílek s připraveným důlkem na žloutek, který se přidá až je bílek již propečen, dochuceno solí a uzenou paprikou)
Mražený chřest (ne zrovna maximum pro „ideální stav“ 70 g uvařený v páre, pak lehce opečený na ghee s bobkovým listem a semeny koriandru a stroužkem česneku – jen pro vůni/
Quacamole /80 g avokáda, citronová štáva, kousek česneku, kousek červené cibule, kumín, sůl,  čersvé peperoncino/

Oběd: Kuřecí prs uvařené v páře polité  zálivkou citonovo-tymiánou ( 2PL panenského olivového oleje, pepř, sůl,  citronová štáva, čerstvý citronový tymián)
Lehký salát: cca 70 g římského salátu, okurka 100 g s citronovo – tymiánovou zálivkou
Ovoce: 100 g žlutého melounu

Před večeří  1kl mladého ječmene s vodou

Večeře: Opečený kuřecí prs s  cuketovým krémem (Kuřecí prs uvařené v páře, nakrájený na plátky a zprudka opečené na kokosovém oleji posypaný špetičkou uzené papriky)
Cuketový krém s opečenou cuketou (cukety na kosky  se uvaří poloměkka , ½ cuket se nechá opéci rychle na olivovém oleji , kde již zesklovatěla cibule (maličký kousek) se stroužkem česneku v celku a tymiánem, poté dohromady zamícháme již uvařenou cuketu, která se prakticky rozpadne na kaší, kterou poliji panenským olivovým olejem)

Pitný režim:  2 lt vody(neměla jsem velkou potřebu tekutin) , resp.  voda s citronem káva:  1

Pohyb: procházka svižnou chůzí (2 hod)

Pozn: trošku mi chyběla energie, těžce se mi vstávalo (po nezvykle tvrdém spánku)

Doplňky: Magnesium (v noci lehké křeče v lýtkách – někdy se mi to prostě stává)

9 thoughts on “Whole30 Den 6

  1. Ahoj, díky za super inspiraci k oživení jídelníčku a časově nenáročné recepty. Jak tady čtu ty jídelníčky, hlavou mi vrtá, jak může být něco co má název ječmen ať už mladý nebo starý paleo popřípadě jak může zapadat do celého konceptu whole30. Děkuji předem za odpověď protože pan google mi nepomohl (všude na mě jen vyjíždí jak je to strašně zdravé).

    • Zdravím,

      upřímně taky nevím co si o tom myslet. Ječmen (barley) je jednoznačně mimo Whole30 / Paleo / Primal, kvůli toho, že je prostě obilovinou.
      Za to ječmenová tráva (mladý ječmen), by zase naopak nemusel obsahovat problematické části (ty jsou prostě většina jen v tom zrnu), přesto ať hledám jak hledám nenacházím v cizině na to zmínku. Pohledám zítra víc a dám vědět.
      Jen pro zmínku, já do jídelníčku Noemi nekecám, dokud jsem nezačal Whole30 výzvu, kromě hromady pozitivních komentářů zde na blogu, jsme se nijak více neznali 😉

      Metla

    • Simono,
      děkuji za dotaz. Přiznám se, že mě ani nenapadlo přemýšlet zda použít „ječmen“ či ne. Prostě jej beru automaticky v určitých cyklech nyní jsem v cyklu jeho konzumace (pokud nezapomenu). Tuto zelenou potravinu je možno vnímat jako „koncentrovanou“ zeleninu. Mladý ječmen Green ways , resp. jeho listy jsou sklízeny v době jejich nejvyšší výživné hodnoty. . Surovina, šťáva z listů, je sušena při teplotě 31 stupňůC, aby si zachovala enzymatickou hodnotu. Extrakt je 100 procentně čistý, bez jakýkoliv přísad a není pasterizován.
      Domnívám se, že není v rozporu s Whole 30. Jsem přístupná opačnému vyvrácení a v tom případě, jej vynechám a prostě začnu Whole 30 znovu.

      S přátelským pozdravem

      Noemi Kovářová

      • Já musím jen podotknout, že jsem nakonec našel nějaké zdroje, které se tím zabývají. Protože je ověřeno, že jsou bezlepkové (ty listy a potažmo i produkt) a zrovna Green Ways se tam hodnotil, myslím si že se to dá považovat jako hodnotný ‚superfood‘, kteří někteří jedinci můžou zařadit. Nijak v tom nevidím až tak velký problém, jen snad kromě toho, proti čemu je samotné Whole30 – nedělat smoothie, nedělat šťávy, protože to zase přináší ony potenciálně zhoubné zlozvyky a spoustu cukrů do těla. Avšak je také prokázáno, že někteří celiatici s tím měli i tak problémy. Každopádně já jsem neříkal nic proti tomu od začátku, protože stejně jako chlorella, spirulina i mladý ječmen jsou pro mě doplňky, které si musí každý osobně zvážit, zda se mu oplatí či ne a jestli je vůbec potřebuje. Zdravotní přínosy podle mě zde velmi převažují nad potenciálními náznaky zlozvyků. (O to víc, když se jedná jen o sušený prášek z krabičky a ne vlastní klíčení a odšťavňování)

        Jednoznačné ano/ne u těch věcí z šedé zóny (a z historického a zpracovávatelského smyslu vlastně velmi nepaleo) se nedá nikdy říct. Stejně se na tom shodují i Mark Sisson i Robb Wolf.

        Metla

      • Vynikající shrnutí a nadhled na použítí k použítí superfood viz níže mmetla 08/07/2014. S ohledem na tento příspěvek, resp. k „výchovnému“ aspektu nepoužítí „práškového“ zeleného ječmenu a s ohledem na moje individuální potřeby, kdy používám zelený ječmen jako prevenci v určitých cyklech, a tudíž zdravotní přínosy jsou sice fajn, ale v mém případě ne bezprostředně nutné (zdůrazňuji – jde mi o prevenci), jsem se rozhodla, že v rámci Whole 30 nebudu mladý ječmen zařazovat a opětovně jej zařadím po ukončení Whole 30. Chci si osvojit, ten pocit reálného nasycené „skutečným jídlem“, sklouznout k praktickému „zamýchám a je“ je obecně psychologicky velmi jednoduché.

      • Noemi a Metlo 🙂
        Děkuji za reakci, samozřejmě jsem to nemyslela jako rýpání, spíše mě zajímal ten pohled odborníků, nebo lidí, co do toho víc vidí a právě jsem to hledala u Marka a našla jsem jen nějaké reakce na green food, ale ne přímo na tohle (myslím),
        Sama jsem o tom uvažovala, když mi kámoška říkala jak je to super, ale pak mi došlo, že já se cítím plná a najezená i po normálním zeleninovém salátu a pokud ho kupuji z dobrých zdrojů, myslím si, že v něm jsou i ty super věci a vitamíny, kvůli kterým se doporučuje ječmen. (samozřejmě v kombinaci s vyváženou stravou dle konceptu paleo) Takže jsem zase ušetřila 😀

        Přeju hodně úspěchů s whole30 i po něm.

        Simona

      • Určitě to negativně nebereme, právě naopak. Mě to přivedlo k nastudování a Noemi k přehodnocení, což si myslím jsou jasné znaky toho, jak nás to pozitivně oslovilo.

        Děkujeme a určitě nezklameme 🙂

  2. Dobrý deň, whole 30 som s dcérou dodržiavala presne 2 mesiace. Možno nie úplne striktne, lebo sme každý deň zaraďovali do stravy jednu až dve porcie ovocia – banán alebo jablko zohriaté v mikrovlnke, preliate ghee a posypané škoricou. Bez toho, by sme to asi nezvládli.

    Našou motiváciou boli zdravotné problémy, preto sme to aj predĺžili z 30-tich dní na 60 dni. Dcére už po troch týždňoch zmizlo akné, upravilo sa trávenie, prestala jej byť zima. Ten všade popisovaný príval energie sme však nejako nezaznamenali. Možno je to tým, že sa trápi so zdravotným problémom. A tej chuti na sladké sa jej ani v čase dodržiavania whole 30 zbaviť nepodarilo. Ale možno povedať, že po prvom až druhom týždni chuť na sladké bola miernejšia.

    Momentálne sa obe snažíme stravovať paleo, ale nie tak striktne, občas zhrešíme a konzumujeme už aj mliečne výrobky. To má za následok, že dcére opäť vyrašilo na tvári akné.

    Prajem Vám veľa chuti do písania tohto skvelého blogu a úspech v programe whole30. Ste pre nás inšpiráciou a zdrojom skvelých informácií :).

    Andrea

    • Zdravím,

      určitě řešením na všechny problémy není 30-60 dnů zpřísněné a zlepšené stravy. Ale jde vidět, že nějaké zlepšení nastalo a to šlo hlavně. Moc děkuji za přání a ta hezká slova a hlavně – sdílení vlastní zkušenosti.

      S tím mlékem či jinými potravinami to neberte to jako zhřešení, to si s sebou nese velmi mnoho negativních reakcí a je to spíše na škodu než ku prospěchu. Vydržet dlouho a striktně se dá, protože postupem času si už prostě ani nevzpomenete na špatné návyky a protože stejně nic takového kupovat nebudete, v obchodě se těm sekcím neúmyslně stejně budete vyhýbat, tak se do toho pak padá těžko.

      Co se týče té energie, je taky podstatné dlouho a dobře spát, dělat nějakou pohybovou aktivitu, není to prostě jen o tom, že budu děsně nabuzený, jen protože jsem začal jíst lépe. Můžou to být jen malé změny, třeba že se snáze vstává a o něco málo dříve, večer není člověk tak unavený, člověk má chuť třeba sportovat, což předtím neměl a podobně.

      Whole30 není proti ovoci, pro lidi, kteří chtějí zhubnout je to základní problém, ale pokud mám chuť na ovoce, znamená to, že moje tělo nemá dostatek cukrů (obvykle) a tak mu je dopřeji. Nepotřebuji to nijak přehánět a dost se prostě plete, že paleo/whole30/primal jsou velmi výrazně nízkosacharidové diety, ale tomu tak opravdu není. Takto se prezentuje prakticky jen pro ty, co s tím začínají a jejich touhou je jen zhubnutí – což není cíl, vysněná meta, ale jen vedlejší projev napravení stravovacích (a nejen těch) zvyků.

      Vydržte, určitě bude ještě lépe!
      Díky,
      Metla

Zde můžete nechat svůj komentář

